Ahad, November 23, 2008

salam perkenalan

assalamualaikum dan salam sejhatera kepada pembaca sekalian. di bawah ini adalah serba sedikit mengenai persatuan sebagai pengenalan kepada pertemuan kita.

SINOPSIS PERTIS WILAYAH NEGERI SEMBILAN.

Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) Wilayah Negeri Sembilan merupakan sebuah Pertubuhan Bukan Kerajaan (Non Government Organization). PERTIS Wilayah negeri sembilan telah ditubuhkan pada tahun 2007. Ia telah berdaftar dengan Pejabat Pendaftar Pertubuhan (Registra Of Organizations) melalui PERTIS Pusat. (No. pendaftaran: 2388). Persatuan ini ditubuh dan ditadbir-kendali sepenuhnya oleh OKU Penglihatan. Ia terletak di No 59-2, Tingkat 2, Jalan Toman 4, Kemayan Square, Seremban. Secara amnya, keahlian PERTIS terbuka kepada semua orang Islam yang beragama Islam dan bertaraf kewarganegaraan Malaysia. Dalam hal ini, terdapat dua jenis keahlian iaitu Ahli Biasa (Ordinary Members) dan Ahli Bersekutu (Associate Members). Pintu keahlian biasa Cuma dibuka kepada OKU Penglihatan, manakala status keahlian bersekutu pula diperuntukkan kepada Bukan OKU Penglihatan. Sehingga akhir bulan September 2008, jumlah keahlian PERTIS Wilayah Negeri Sembilan telah menjangkau ke angka 50 orang. Yuran tahunan yang dikenakan adalah RM 6.00 seorang. Bagi meringankan beban yuran ahli-ahli yang sudah berkeluarga, konsep yuran ahli tanggungan turut diperkenalkan. Sementara itu, ahli-ahli juga boleh memohon taraf Ahli Seumur Hidup iaitu dengan membayar kadar yuran sebanyak RM 50.00 (sekali sahaja).

Pelbagai aktiviti telah dan sedang dijalankan bagi manfaat ahli persatuan ini khususnya di Negeri Sembilan ini. Semenjak ia ditubuhkan, antara aktiviti yang telah dijalankan ialah, mengadakan perjumpaan dengan agensi-agensi kerajaan, badan-badan berkanun dan seumpamanya bagi menyatakan dan memperkenalkan persatuan kepada khalayak umum di Negeri Sembilan, mengadakan Lawatan sambil belajar ke Negeri Kelantan dan Terengganu yang bertujuan untuk memberikan pendedahan kepada mereka tentang bagaimana aktiviti-aktiviti sosial diadakan di luar, majlis berbuka puasa, majlis sambutan hari raya aidil fitri dan penyampaian sumbangan duit raya kepada ahli-ahli (Warga emas), dan akan datang persatuan ingin mengadakan Bengkel Solat bagi memberikan pendedahan kepada ahli-ahli tentang kefardhuan menunaikan solat secara sempurna. Di samping itu juga, persatuan merancang untuk mengadakan kelas mempelajari al-Quran Braille dan kelas-kelas fardhu ain yang lain dari semasa ke semasa.

Untuk pengetahuan umum juga, sebarang aktiviti/kegiatan yang dijalankan oleh persatuan ini bagi memberikan impak yang positif kepada ahli-ahli ini, kos setiap aktivitinya sepenuhnya datang daripada sumbangan ikhlas dan derma orang ramai yang prihatin. Oleh kerana persatuan ini bersifat islamik dan agak baru di Negeri Sembilan ini, maka dana bagi mengadakan sebarang aktiviti adalah terbatas. Disebabkan itu, pelbagai aktiviti-aktiviti penting yang telah dirancang oleh persatuan agak sukar dilaksanakan lantaran daripada kekangan kewangan yang sedang dihadapi oleh persatuan ini.

Sebarang maklumat berkaitan dengan persatuan ini atau jika anda ingin menyalurkan apa jua sumbangan kepada persatuan, bolehlah menghubungi Pengerusi PERTIS Wilayah Negeri Sembilan iaitu Encik Mohd Hairie bin Aris di talian tangannya: 0122412402 atau mengkreditkan terus sumbangan anda di nombor akaun Bank Islam Malaysia Berhad PERTIS Wilayah Negeri Sembilan iaitu: 05012010065731. Sumbangan tersebut akan digunakan untuk menjalankan aktiviti-aktiviti yang akan memberikan manfaat kepada OKU penglihatan Islam di Negeri Sembilan seperti Kelas al-Quran, Ceramah-ceramah berbentuk motivasi dan apa jua program yang difikirkan perlu bagi memberikan manfaat kepada mereka. Segala sumbangan ikhlas anda kepada persatuan kami amatlah kami hargai dan ucapan jutaan terima kasih kami dahulukan. Semoga Allah akan memberikan ganjaran setimpal dengan apa yang telah anda sumbangkan, Insya-Allah.

Tiada ulasan: